Så jobbar vi

Man kan jobba med stolar, bord och bardiskar. Eller med en tanke om att skapa möjligheter för framgångsrika verksamheter och nöjda kunder. Vi försöker göra det senare.

Salt & Mortel är ett kunskapsföretag. Vi brinner för att skapa restaurangmiljöer som hjälper krögaren att driva en framgångsrik verksamhet. Snygga lampor och häftiga stolar kan de flesta beställa. Det vi bidrar med är ett helhetstänk kring flöden, funktioner och speciallösningar så att miljön i sig jobbar med dig istället för mot dig. Det är den viktigaste anledningen till att vi gärna vill vara med dig från början. Men även när vi kommer in senare i processen – när vi har rollen som helhetsleverantör av inredningen – så tänker vi till lite extra kring funktioner och lösningar som hjälper dig att bli en framgångsrik restaurangägare. Vi arbetar för att våra kunder ska kunna göra bra affärer.

En lokal och en idé - och sen?

Om du är på idéstadiet kan vi hjälpa dig hela vägen, vare sig det är en helt ny restaurang eller en renovering. Vi arbetar med flera inredningsarkitekter för att kunna erbjuda det som passar just din restaurang. Vi börjar med ett besök i dina lokaler, och tillsammans diskuterar vi oss fram till vad du är ute efter. Självklart är matkoncept, färgval och design viktigt, men vi är också intresserade av vad som finns ovanför det där taket som kanske behöver plockas bort. Det första mötet ger oss vad vi behöver för att kunna komma tillbaka med ett uppritat förslag som underlag för en vidare diskussion. Ett annat scenario är att du redan har en ritning över vad du vill göra. Då gäller det bara att få allt på plats…

Konsten att förstå flöden

En viktig del i vårt möte med dig handlar om att se potentialen i din restauranglokal. Med många års erfarenhet av att bygga just restaurangmiljöer har vi en unik kompetens i att förstå hur man bör planera flödena för att skapa så bra affärer som möjligt. Det handlar så klart om hur gästerna upplever och rör sig i miljön, men även hur dina medarbetare tar sig fram bäst. Det här är en viktig aspekt av vårt arbete, och för att kunna hjälpa dig med det är det så klart bra ju tidigare vi kommer in i processen.

Och så drar det igång…

När vi har kommit överens om hur din restaurang ska se ut går vi in i nästa fas. Ofta vill kunden att vi tar det övergripande samordningsansvaret för projektet, vilket betyder att vi tar in hantverkare av olika slag och samordnar dem. På kontoret har din tilldelade koordinator Annakarin eller Caroline fullt upp med att beställa inredning, boka upp transporter och se till att allt finns på plats när det är dags. Utmaningarna är många. Inredning ska komma i rätt ordning och inte stå i vägen för hantverkare och montörer. Tider ska hållas och transporter ska bokas i rätt tid. Och när väl grejerna är på plats gäller det att allt är byggt med millimeteranpassning.

Redo för det mesta

I de fall där vi har samordningsansvar leder vi byggmöten och ser till att alla underleverantörer dyker upp allt eftersom de behövs. Vi har egna montörer på plats, med stor vana att bygga podier, barer, sätta panel och göra allt annat som krävs på monteringssidan. När de där extra grejerna dyker upp som man alltid kommer på i slutet - ja, då finns Annakarin eller Caroline på plats för att lösa det som behöver lösas. Vare sig det handlar om extra draperier eller smidesdetaljer till entrén.

Drömmen blir verklighet

Öppningsdagen närmar sig. Ditt fokus ska vara på maten, drycken, personalen, marknadsföringen och allt annat som behöver göras veckorna innan dörrarna öppnas. Under tiden ser vi till att dina lokaler blir redo för att ta emot gästerna - vi snickrar och bygger och fixar och skruvar och bär in bord och placerar ut stolar och monterar armaturer och sätter på möbeltassar och hänger upp tavlor. Vi ser till att elektrikern kopplar in det han ska, att målaren gör sitt och att golvläggaren får mattorna på plats.

Vill du förverkliga en dröm?