Sju smarta tips när du planerar en restaurang

Ibland är det bättre att tänka till före. Frågan är på vad. Vi har samlat några tips och råd som vi hoppas du kan ha nytta av när du planerar din restaurang.

Restauranger kan vara allt från lyxiga matpalats där du äter de mest fantastiska rätter, dricker ditt livs bästa viner och njuter av den vackra miljön – till haket där du springer in en tisdagslunch för att få något snabbt i magen. Helt olika upplevelser så klart, där de allra flesta av oss nog vill ha tillgång till båda ytterligheterna i livet.

En stark gemensam nämnare finns det i alla fall, som gäller alla restauranger. Och det är att de också är affärsverksamheter, vars överlevnad och utvecklingsförmåga bygger på affärskunskap, förmåga att förstå business och att erbjuda rätt saker till rätt målgrupp. En hel del handlar om hur man tänker kring menyer, inköp, hur man hanterar och tar tillvara sina råvaror och allt annat som rör just restaurangens kärnområde – mat och dryck.

Därför är det kanske lätt att glömma bort att tänka business redan när man planerar utformningen av sin restaurang. Vi har tänkt lite åt dig, och ger dig här sju smarta tips för en affärsmässig planering av din restaurangmiljö. I grund och botten handlar det om att skapa förutsättningar för det alla företagare måste göra – tjäna pengar.

Checklista
  • Flödet avgör flödet av pengar

    Alla lokaler är olika och en springande puka är att planera det bästa flödet - inte minst för gästerna. Hur planerar man flödet för att gästerna ska vilja köa till baren, känna sig välkomna och bli sedda av servitrisen? Tänk många olika scenarier innan du bestämmer var baren, toaletterna och garderoben ska ligga. Fundera på vilka restauranger du trivs bäst på, och varför. Och var du inte trivs - och varför?

  • Entrén - lockar in eller skrämmer bort

    Det första som gästen ser är entrén. Många restauratörer går alltid in personalvägen och ser inte sin restaurang som gästerna gör. Ta för vana att ibland ta den rätta vägen in på din krog. Entrén i sig - dörren, färgerna, växterna - är en sak. En annan är vad man faktiskt ser av insidan. Gäster? Mat? Personal som kollar mobilen? Fula jackor som hänger mot rutan eller kanske tomkartonger man gömt undan för gästerna inne i lokalen - men som syns för dem som går förbi.

  • Ögonkontakt skapar relationen

    När en gäst kommer in på en restaurang är det de första 25 sekunderna som avgör hur mycket pengar hon eller han kommer att spendera just där. Helt avgörande är om gästen känner sig sedd och välkomnad. Det säkraste sättet att lyckas med det är att skapa rätt förutsättningar. Därför ska du tänka på att personalen snabbt och enkelt kan f ögonkontakt med gäster som kommer in. Har du en bar är det en naturlig sak att bartendern står vänd mot entrédörren. Har du ingen bar får man tänka lite annorlunda. Utgå från att en central del för personalen ska finnas nära och vänd mot entrén.

  • Var sker slitaget på just din krog?

    Fine-dining eller pub? Barnfamiljer eller singeltjejer? Medelålders par eller ishockeylag? Din målgrupp bestämmer till stor del inte bara hur din inredning bör se ut utan även vilken funktion den har. Hur slitstarkt skinn behöver du på soffan? Är ljusgrön en bra färg på ett stolstyg om här är många barnfamiljer? Om det inte finns fotstöd på den här häftiga, extra djupa soffan som du vill ha, var slits det då när gästerna tar spjärn med skorna för att komma upp i den?

  • Hör man vad man tänker?

    Vi har väl alla någon gång varit på en restaurang där man hör väldigt mycket ljud, men inte ett ord av vad bordsgrannen säger. Akustik är inte ett helt enkelt område, men vill man skapa en miljö där människor ska umgås är det onekligen en viktig del. Idag finns det mängder av snygga och annorlunda ljudabsorbenter att arbeta med. Allt från formeringar man kan montera på väggen till skivor att sätta i taket. Ja, det finns till och med speciella växter som man kan använda för att minska ljudnivån i en lokal. Med andra ord kan det vara både snyggt och effektivt att bättre höra vad grannen snackar om.

  • Rent är snyggt, smutsigt är ofräscht

    Lättstädat - ett ord som låter ungefär lika sexigt som lättskött frisyr - men ack så viktigt. Det är ju så mycket roligare att bara tänka design. Vilka material, vilken inredning, vilka färger ska man välja för att saker och ting ska bli lättskötta? En vägghängd toalett känns kanske som en självklarhet idag, men vad ska man mer tänka på? En sak kan vara att fundera ett varv extra när det gäller de där snygga designmaterialen. Det där golvet, den där läckra stenskivan, de där roliga detaljerna på handfatet - så länge de är rena är ju allt bra, men vad händer sedan? Idag finns så klart alternativ som är snygga, lättskötta OCH funktionella. Det blir riktigt lönsamt i längden.

  • De små genomtänkta detaljerna

    Många restauranger, hotell och andra besöksföretag jobbar med att hitta de där små överraskningarna i inredningen. Det kan vara en gästtoalett med hysteriskt roligt porslin, en inbyggd vinkylare i mitten av varje bord eller en garderob som är inredd i en gammal folkabuss. En enda sådan sak på din restaurang och du har skapat en snackis. Gratis marknadsföring när gästerna berättar om det för andra, och garanterat något som plussar på good-will-kontot för din restaurang. Och det bästa av allt - bara kreativiteten sätter gränser.

Vill du förverkliga en dröm?
Ladda ner material

Kul att du vill prata!

Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss så fort vi kan.